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France radio international
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356 ANDRE JEAN TUDESQ siècle -à la naissance du débat politique. Communication préparée dans le cadre du XVIIème congrès mondial de l'Association Internationale de Sciences Politiques, 17-21 Août 1997, Séoul, Corée. Les médias sont devenus des acteurs de la vie politique dès leur naissance ils ont aussi contribué -c'est le cas de la presse en Angleterre au XVIIIe * Professeur émérite, Université Bordeaux 3, Centre d'Étude des Médias. Enfin cette influence est liée à l'audience de ces radios et télévisions, condition première de leur action sur l'opinion publique : ce qui pose d'abord le problème de la connaissance de cette audience, son existence, son intensité, et aussi les aspects contradictoires de sa réception, ainsi que la compréhension, à des degrés divers, des grandes langues internationales.

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L'influence sur la vie politique est liée au contenu des émissions et aussi -mais ce dernier aspect concerne plus la radio que la télévision -à la reconnaissance implicite de leur rôle dans la vie politique intérieure puisqu'aussi bien les forces gouvernementales que les opposants les voient comme un enjeu. Nous analyserons l'influence des radios et télévisions étrangères sur la vie politique sous trois aspects : l'influence sur la politique de communication des États qui s'exerce sur les structures mais aussi sur les programmations et concerne en contrepartie l'attitude des gouvernements africains vis-à-vis des émissions importées. Résumé : Le développement des satellites a amplifié le rôle des télévisions étrangères reçues soit directement, soit par le canal des télévisions nationales. In response, we call for greater consideration of the interplay of global and local power relations in which such digital practices are embedded. While contesting long-standing stereotypes and inequalities shaping global media narratives, this criticism recreates an image of Kenya aligned with a corporate project of nation branding that uplifts the voices and perspectives of digitally connected Nairobi-based elites.

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This criticism, we argue, constitutes a form of metajournalistic discourse, which should not be reduced to a single story of digital empowerment. Our analysis of the most prominent tweets, images, and users reveals the various strategies adopted by Kenyan audiences to criticize Western representations. This study fills this gap by investigating a campaign led by Kenyans on Twitter (KOT) to challenge CNN’s portrayals of their country. Much has been written about the production and textual features of international media portrayals of Africa, but very little about how audiences on the continent perceive such coverage. Finally, it discusses the diplomatic, commercial and symbolic issues at stake in these policies and how they interplay with one another, especially in relation to nation branding and French soft power priorities. Then, it provides a brief survey of the public agencies involved in the promotion of French music abroad and their different actions and strategies.

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To this end, the paper first introduces the role of music in general and of popular music in particular in diplomatic contexts. In this context, it will identify the shift from a focus on elite culture towards an economic, neoliberal approach designed not only to export music ‘made in France’, but also to convey a new image of France on the international stage, a modernised ‘nation brand’ based, among other things, on its ‘trendy’ music. This paper endeavours to present and examine contemporary French music diplomacy, that is the ways in which French institutions abroad use and diffuse music in general, and specifically popular music, to gain international influence, and which is still an unexplored area of research. Music, and especially popular music, plays a prominent role in the race for international soft power, and is now recognised as an important factor for the study of international relations.













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